Tytuł: Dziecko autystyczne z zespołem Aspergera
Autor: Aleksandra Maciarz, Małgorzata Biadasiewicz
Wydawnictwo: Oficyna Wydawnicza Impuls
Data wydania: 2010
Liczba stron: 70
W
Polsce cały czas zbyt mało mówi się i pisze o zespole Aspergera, który osnuty jest
tajemnicą wynikającą z braku informacji na jego temat. Książka Dziecko
autystyczne z zespołem Aspergera ma na celu przybliżenie wiedzy na ten
temat nie tylko pedagogom, terapeutą, ale też rodzicom, którzy oddziaływają na dziecko
każdego dnia. Jest to książka
przedstawiająca studium przypadku
Łukasza oraz jego relacje z matką.
W pierwszym rozdziale
czytelnik ma okazję zaznajomić się z podejściem teoretycznym do tego
zaburzenia. W sposób przystępny przekazane są informację czym jest Autyzm i
jakie są jego objawy wśród dzieci. Nie pomijane są również informacje na temat
zespołu Aspregera, które jest zaburzeniem z pogranicza Autyzmu i często występuję
wraz z nim. Drugi rozdział książki to
już przedstawienie konkretnych, popartych przykładem z życia objawów oraz
relacji matki ze swoim dzieckiem. Objawy zostały podzielone na podrozdziały takie
jak np. stereotypie, rytualizm, zaburzenia
sensoryczne. Na końcu książki, zamieszczona jest Australijska skala dla zespołu
Aspergera, która pomaga w rozpoznawaniu symptomów mogących świadczyć o Zespole
Aspergera u dziecka w wieku szkolnym.
Polecam tą lekturę nie tylko pedagogom i
osobom pracującym na co dzień z osobami z tym zaburzeniem, ale każdemu kto
wykazuję jakiekolwiek zainteresowanie osobami innymi niż my, ale w żadnym wypadku
nie gorszymi, Warto zmieniać podejście społeczeństwa do osób z różnego rodzaju
zaburzeniami, by zmieniać rzeczywistość na bardziej tolerancyjną i
przyjemniejszą dla każdego człowieka.
Tytuł:
Autyzm dziecięcy
Autor:
Lucyna Bobkowicz-Lewartowska
Wydawnictwo:
Oficyna Wydawnicza Impuls
Data
wydania:2010
Liczba
stron:156
W
obecnych czasach co raz więcej dzieci rodzi się z różnego rodzaju zaburzeniami
w tym z Autyzmem. Badaczy nieodmiennie ciekawią przyczyny występowania tego
zaburzenia, w związku powstają coraz to nowsze koncepcje wyjaśniające, które
starają się rzucić nowe światło na temat Autyzmu. Tematyka autyzmu, zaczyna być
coraz częściej poruszana w społeczeństwie, może ma na to wpływ właśnie
częstotliwość występowania tego zaburzenia, które nie jest już tylko odległą
historią, ale osoby z tego typu zaburzeniami żyją obok nas. W szkołach coraz
więcej dzieci musi borykać się z Autyzmem i radzić sobie w codziennej, szkolnej
rzeczywistości, która często nie jest na nie odpowiednio przygotowana. Właśnie
dlatego powstają takie książki jak ta Autyzm dziecięcy zagadnienia diagnozy i
terapii, by ułatwić tym osobom poruszanie
się w rzeczywistości osób zdrowych, które często nie mają pojęcia jak poradzić
sobie z osobami z Autyzmem czy też z innymi podobnymi zaburzeniami.
Książka
autorstwa Lucyny Bobkowskiej-Lewartowskiej składa się z pięciu rozdziałów, a
każdy z nich w innym stopniu skupia się na Autyzmie i podejmuję tematykę tego
zaburzenia. Autorka w szczególny sposób skupia się na przyczynach autyzmu, przedstawia
czytelnikom różnego rodzaju koncepcje zaczynając od tych psychoanalitycznych,
które skupiają się na roli rodziców w życiu dziecka, przechodząc do koncepcji
etologicznych, w których mowa o teoriach przywiązania, które moa oddziaływać na
dziecko w jego późniejszym rozwoju. Następne koncepcje na których skupia się
autorka to przyczyny biologiczne, które odwołują się do rozwoju neurologicznego
osób z Autyzmem. Wszystkie te teorie w sposób przejrzysty pozwalają odkrywać co
może być czynnikiem wpływającym na występowanie tego zaburzenia.
Następnie
mamy okazję przeczytać o bardzo istotnej kwestii jaką jest charakterystyka osób
z autyzmem, dzięki temu możemy dowiedzieć się jak funkcjonują te osoby, z
jakimi problemem muszą się zmagać każdego dnia, i jak trudne są dla nich zwykłe
prozaiczne czynności. Autorka przedstawia nam problemy tych osób z zakresu
komunikacji zarówna werbalnej jak i niewerbalnej oraz z zakresy rozwoju
poznawczego, który wpływa na całe funkcjonowanie jednostki w
społeczeństwie. Kolejno możemy
przeczytać rozdział poświęcony terapii osób autystycznych, nie będę się
skupiała na poszczególnych terapiach, ale jestem przekonana, że rozdział ten
jest niezmiernie ważny i interesujący dla osób, które zajmują się takimi
osobami na co dzień czyli rodziców jak i dla pedagogów i terapeutów. W swojej
książce autorka przedstawiła także przeprowadzone przez siebie badania, które
dotyczyły tego jak proces terapii wpływa na stopień autyzmu i rozwój psychoruchowy
tych osób. Całość zwieńczona jest obszerną biografią, w której można znaleźć
wiele interesujących pozycji anglojęzycznych z tej tematyki.
Autor:
Aleksandra Tomkiewicz-Bętkowska, Alicja Krztoń
Wydawnictwo:
Oficyna Wydawnicza Impuls
Data
wydania: 2011
Liczba
stron: 168
Książka
ta jak każdy poradnik jest prosta w odbiorze i chyba to jest jej zaleta. Całość
podzielona jest na pięć części, każda zajmuje się innym zakresem tematycznym,
ale wszystkie dotyczą osób z jakimś zakresem niepełnosprawności. Część pierwsza
ma na celu przedstawienie sylwetki dziecka z upośledzeniem umysłowym w życiu
szkolnym. Ukazane są informację dotyczące charakterystycznych cech upośledzenia
umysłowego, oraz najczęstszych przyczyn, które wywołuje problemy w przyswajaniu
wiedzy przez takowych uczniów. Czytelnik ma okazję przeczytać o klasie integracyjnej
i jej funkcjonowaniu w szkole masowej, a nauczyciele zdobędą wiedzę o tym jak
pracować z dzieckiem niepełnosprawnym intelektualnie. Część druga ma za zadanie
przedstawienie tematyki rewalidacji dziecka upośledzonego umysłowo, cele i zadania
stojące przed nauczycielem oraz program rewalidacji. Niezmiernie ważne są
wskazówki, które ułatwią pracę z takim dzieckiem. Najciekawsze w poradniku
wydały mi się przykładowe opracowania ważne w pracy pedagoga specjalnego takie
jak np. przykładowe oceny opisowe, konspekty zajęć do poszczególnych klas,
standardy wymagań. Całość przedstawiona jest w sposób przejrzysty, zrozumiały i
czytelny. Jestem pewna, że poradnik jest skarbnicą wiedzy szczególnie dla początkujących
pedagogów, którzy dopiero rozpoczynając pracę z dziećmi o różnym stopniu
niepełnosprawności.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz