wtorek, 13 kwietnia 2021

Rozmowy z przyjaciółmi - Sally Rooney

 


Tytuł: Rozmowy z przyjaciółmi


Autor: Sally Rooney


Wydawnictwo: W.A.B.


Liczba stron: 320



„Rozmowy z przyjaciółmi” to druga książka autorstwa Sally Rooney, która jest opublikowana w Polsce. Ja nie miałam okazji czytać bardzo popularnych „Normalnych ludzi”, więc to było moje pierwsze spotkanie z twórczością tej irlandzkiej autorki.

Frances ma dwadzieścia jeden lat i studiuje, a Bobbi to jej przyjaciółka i była partnerka. Dziewczyny uwielbiają poezję, która jest ich pasją. Pewnego dnia poznają Melissę i jej męża Nicka. Kobieta jest dziennikarką, a mężczyzna aktorem, są wpływowi i popularni, więc dzięki nim młode studentki mają okazję poznać zupełnie nowy, fascynujący świat. Frances i Nick stają się sobie coraz bliżsi aż przekraczają pewną granicę, której przekraczać nie powinni.

Pomysł na fabułę tej książki nie jest zbyt ambitny. To typowy romans młodej kobiety ze starszym od siebie, zajętym mężczyzną. Cała historia skupia się na relacji tej pary, na ich burzliwym związku, który nie powinien mieć miejsca. Tym co wyróżnia tą opowieść od innych podobnych powieści jest jej zwyczajność. Autorka opisuje zwyczajne codzienne sytuacja i problemy, nic nie jest tu wyolbrzymione czy też nienaturalne. Bohaterami są zwyczajni ludzie, którzy dzielą się z czytelnikami swoimi przemyśleniami na temat życia. Tym co nie podobało mi się w książce jest ukazanie relacji międzyludzkich, każdy związek przedstawiony w książce jest toksyczny i niewłaściwy, więc tym bardziej nie zgodzę się ze stwierdzeniem, że autorka ukazała w powieści, jak wyglądają współczesne związki.

Samo bohaterowie wydają się bardzo neurotyczni, melancholijni, a w ostateczności zwyczajnie nużący. W pewnym momencie czytanie o ich losach stało się męczące i chociaż autorka pisze ładnie, używając pięknych słów, które składają się na bardzo estetyczne zdania, to koniec końców ja jako czytelniczka byłam zmęczona. Powieść w pewnym momencie stała się dla mnie nudna, pozbawiona jakichkolwiek wydarzeń i emocji, które mogłyby mnie zaciekawić i wciągnąć w świat przedstawiany przez autorkę.

„Rozmowy z przyjaciółmi” to książka, która spodoba się osobom lubiącym powolne, leniwe opowieści dotyczące emocji przeżywanych przez bohaterów. Myślę, że  nie jest to powieść dla każdego. Z pewnością jest to intrygująca opowieść, ale każdy musi przekonać się sam czy polubi twórczość Sally Rooney.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz